Salmens dag

En gang i året arrangerer Norsk hymnologisk forening Salmens dag i samarbeid med en menighet, på ulike steder rundt omkring i landet. I forbindelse med Salmens dag arrangeres det gjerne en salmekveld.

Salmens dag 2017 ble avholdt i Bragernes menighetshus lørdag 20. mai, med salmekveld i Bragernes kirke kvelden før. Bidragsytere var Trond Berg Eriksen, Vigdis Berland Øystese, Iben Krogsdal, Ingvild Pharo og Åshild Watne. Kvelden i forveien ble det arrangert Salmefest i samarbeid mellom NHF og Bragernes menighet, Adventsfestivalen, Ad Fontes og Tunsberg bispedømme. Medvirkende var Bragernes kirkes solistensemble, Anders Eidsten Dahl, hovedorgel, Ole Andreas Fevang, kororgel, og Terje Kvam, dirigent.

Salmens dag 2016 foregikk i Nordstrand kirke og menighetshus 23. april. Hovedbidragsytere var Anders Aschim, Anne Kristin Aasmundtveit, Eyvind Skeie og Ivar Jarle Eliassen. Programmet inkluderte også minikonserten Psalmfulness med Ulf Nilsen og Frøydis Grorud. Medvirkende under salmekvelden 22. april var Nordstrand barnekantori, Nordstrand ungdomskantori og Nordstrand kirkekor, under ledelse av Liv Marie Hofseth, og Prinsdal sangeri under ledelse av Hans Olav Baden. Konferansier var Sindre Skeie.