Generalforsamling og Salmens dag 9. og 10. juni 2024: «Lukk opp salmens dører! Forfortolkning og formidling av salmer»

I år er det 20 år siden Norsk hymnologisk forening ble dannet! Og vi er tilbake på historisk grunn – på Uranienborg menighetshus der foreningen ble startet i 2004. Det er vi glade for! I år ønsker vi å se på salmefortolkning og salmeformidling, i radio/tv, i gudstjenesten og på plate og konsert. Vi markerer også noen av årets salmerelaterte jubileer: Kirkelig kulturverksted fyller 50 år og Erik Hillestad og Hans Olav Baden kommer for å fortelle om hvordan KKV har arbeidet med fortolkning og fornyelse av salmene, og så er det også 10 år siden gigaprosjektet «Salmer minutt for minutt» på NRK og Helge Gudmundsen kommer og forteller om erfaringene fra dette og tanker for salmens fremtid i det offentlige rom. Egil Hovland ville fylt 100 år, og vi synger noen av hans salmemelodier. I tillegg vil vi få et innblikk fra årets store salmeskriveverksted på Lia Gård der komponister og salmediktere fra hele landet var sammen og jobbet frem nye tekster og melodier. Og så blir det mye sang og salmeglede! Velkommen!

Salmens dag 2024 finner sted i Uranienborg menighetshus (Uranienborgveien 28, Oslo) og Uranienborg kirke (Holtegata 15, Oslo)

Program søndag 9. juni

1600 – 1730 | Generalforsamling Norsk hymnologisk forening (Uranienborg menighetshus)
1730 – 1830 | Kveldsmat
1900 – 2030 | Salmekveld i Uranienborg kirke (nærmere info om program kommer!)

Program mandag 10. juni

0900 – 0930 | Mottakelse og registrering (Uranienborg menighetshus)

0930 – 1000 | Åpning og morgensang ved leder i NHF Solveig Spilling Bakkevig

1015 – 1100 | Helge Gudmundsen: Salmeboka minutt for minutt ti år etter. Hvilken plass har salmene i dagens offentlighet?

1115 – 1200 | Elisabeth Holte: Salmer i kor, på plate og i gudstjenesten. Presentasjon av salmearbeidet i Uranienborg menighet og Uranienborg vokalensemble

1200 – 1300 | LUNSJ

1300 – 1330 | Presentasjon av Salmepodden – et pilotprosjekt fra Norsk hymnologisk forening

1345 – 1530 | Erik Hillestad og Hans Olav Baden: «Lukk opp kirkens dører …! Kirkelig kulturverksted som salmeformidler og salmeutvikler gjennom 50 år.

1545 – 1630 | Nye salmer – vi deler og synger noen av de ferske salmene som ble til på årets salmeskriveverksted på Lia Gård (NB i Uranienborg kirke)

Pris og påmelding

Pris for deltakelse på Salmens dag (foredrag + lunsj):

• For ikke-medlemmer: kr 1.000,-
  • For medlemmer i NHF: kr 800,-.
  • Studentpris: 200,-

Meld deg på via nettskjema her!