Generalforsamling og Salmens dag 9. og 10. juni 2024: «Lukk opp salmens dører! Forfortolkning og formidling av salmer»

I år er det 20 år siden Norsk hymnologisk forening ble dannet! Og vi er tilbake på historisk grunn – på Uranienborg menighetshus der foreningen ble startet i 2004. Det er vi glade for! I år ønsker vi å se på salmefortolkning og salmeformidling, i radio/tv, i gudstjenesten og på plate og konsert. Vi markerer også noen av årets salmerelaterte jubileer: Kirkelig kulturverksted fyller 50 år og Erik Hillestad og Hans Olav Baden kommer for å fortelle om hvordan KKV har arbeidet med fortolkning og fornyelse av salmene, og så er det også 10 år siden gigaprosjektet «Salmer minutt for minutt» på NRK og Helge Gudmundsen kommer og forteller om erfaringene fra dette og tanker for salmens fremtid i det offentlige rom. Egil Hovland ville fylt 100 år, og vi synger noen av hans salmemelodier. I tillegg vil vi få et innblikk fra årets store salmeskriveverksted på Lia Gård der komponister og salmediktere fra hele landet var sammen og jobbet frem nye tekster og melodier. Og så blir det mye sang og salmeglede! Velkommen!

Salmens dag 2024 finner sted i Uranienborg menighetshus (Uranienborgveien 28, Oslo) og Uranienborg kirke (Holtegata 15, Oslo)

Program søndag 9. juni

1600 – 1730 | Generalforsamling Norsk hymnologisk forening (Uranienborg menighetshus)
1730 – 1830 | Kveldsmat
1900 – 2030 | KNYTTNEVESALMER! Salmekveld i Uranienborg kirke. Det er skrevet mange salmer til trøst. Det er fint og viktig. Men salmer er også noe mer. Fra profetens ve-rop i Det gamle testamente sprang det på 70-tallet ut en åre av salmer til kamp og protest. Denne tråden kan vi finne i salmediktningen helt fram til i dag. Salmer som maner til kamp. For rettferdighet, mot fattigdom, krig og undertrykkelse. Det har sjelden vært mer aktuelt og nødvendig. Prost Espen Andreas Hasle har lett etter glemte og nye skatter i gamle arkiver og hos vår tids salmediktere. Sammen med kantor Ådne Svalastog vil han ta oss med på en reise gjennom salmer til kamp og protest fra 70-tallet til vår tid. Ådne Svalastog er utdannet kantor ved Norges Musikkhøgskole. Han har lang erfaring som kantor og jobber nå i Voksen menighet i Oslo. Han er kjent for samspill med en lang rekke ulike musikere og sangere.Han lager gjerne sine egne arrangementer og trakterer både klaver, trøorgel og pipeorgel. Espen Andreas Hasle er prost i Nordre Follo prosti og medlem i Norsk hymnologisk forening. Han har tidligere jobbet i flere Oslo-menigheter. Gratis inngang på salmekvelden. Kollekt til Norsk hymnologisk forening.

Program mandag 10. juni

0900 – 0930 | Mottakelse og registrering (Uranienborg menighetshus)

0930 – 1000 | Åpning og morgensang ved leder i NHF Solveig Spilling Bakkevig

1015 – 1100 | Helge Gudmundsen: Salmeboka minutt for minutt ti år etter. Hvilken plass har salmene i dagens offentlighet? I år er det ti år siden maratonprosjektet «Salmeboka minutt for minutt» ble gjennomført på statskanalen og NRKs egen «salmegeneral» Helge Gudmundsen kommer på Salmens dag i Oslo 10. juni for å dele sine refleksjoner om salmenes plass i offentligheten i dag.
Helge Gudmundsen var ansatt i NRK i 29 år. I denne perioden var han produsent for morgenandaktene, prosjektleder for livssynsprogrammer i NRK TV, programleder i «Salmer til alle tider» og ikke minst var han initiativtaker til «Salmeboka minutt for minutt». I år er det 10 år siden 200 kor og solister fra hele landet feiret 1-årsdagen for vår nye salmebok. 899 salmer på direktesendt TV i løpet av 60 timer fra Vår Frue kirke i Trondheim. Salmene har vært en viktig del av Helges NRK-hverdag. Ikke så rart at hans kolleger kalte ham for NRKs «salmegeneral».

1115 – 1200 | Elisabeth Holte: Salmer i kor, på plate og i gudstjenesten. Presentasjon av salmearbeidet i Uranienborg menighet og Uranienborg vokalensemble. Uranienborg menighets egen Elisabeth Holte presenterer arbeidet med CD-innspillinger av salmer og reflekterer rundt hvordan hun som kantor tenker rundt salmesangen i gudstjenestene.

1200 – 1300 | LUNSJ

1300 – 1330 | Presentasjon av aktuelle salmerelaterte nyheter, blant annet Salmepodden – et pilotprosjekt fra Norsk hymnologisk forening – og et nytt hefte med nye salmer fra Kirkerådet

1345 – 1530 | Erik Hillestad og Hans Olav Baden: «Lukk opp kirkens dører …! Kirkelig kulturverksted som salmeformidler og salmeutvikler gjennom 50 år. Kirkelig kulturverksted fyller 50 år i år. Erik Hillestad, som har ledet arbeidet i alle disse årene, og Hans Olav Baden, som nå overtar stafettpinnen har en samtale om Kirkelig kulturverksted som salmeformidler og salmeutvikler gjennom 50 år. KKV har vært en viktig aktør både i bevaringsarbeid av gamle religiøse folkesangpraksiser, men også i nyskaping og nytenking rundt den musikalske fortolkningen og formidlingen av salmer, i første rekke i plate-/CD-format, men også på konserter og andre arenaer. Aktuell og levende salmehistorie!

1545 – 1630 | Nye salmer i en ny tid. Et innblikk i vår tids salmeproduksjon. (NB: Sted: Uranineborg kirke) Våren 2024 var en gruppe nye salmediktere og komponister samlet på Lia Gård til salmeskriveverksted i regi av Norsk hymnologisk forening, og som siste programpost på Salmens dag presenterer (og synger) vi noe av det ferskeste og nyeste av salmer som skrives i dag. Arrangementet er åpent. Gratis inngang. Kollekt til Norsk hymnologisk forening.

Pris og påmelding

Pris for deltakelse på Salmens dag (foredrag + lunsj):

• For ikke-medlemmer: kr 1.000,-
  • For medlemmer i NHF: kr 800,-.
  • Studentpris: 200,-

Meld deg på via nettskjema her!